Webbdesign till företag

Att designa webbsidor till företag verkar ganska lätt i teorin. En webbdesigner eller AD gör helt enkelt något fränt designförslag och genast nappar företaget på iden, och webbsidan är klar! Fast riktigt så enkelt är det inte och det kan vara svårt att förstå arbetsgången i en kurs i webbdesign.

Oftast har företaget i fråga redan en webbsida som kanske är tråkig och gammal men det är oftast ingen bra ide att ändra utseende och funktion i ett svep. Både företaget själv och deras kunder måste kunna känna igen sig. Då är det bättre att behålla de bitar av webbsidan som gör den personlig och unik. Det kan vara färger, komposition eller grafiska element. Många företaget har även en grafikprofil som måste följas. För stora förändringar i webbsidans design kan innebära stora merkostnader för företaget när trycksaker, visitkort och bilar måste uppdateras.

Inget påverkar webbsidans utseende så mycket som innehållet och tar man inte med det i beräkningen blir det en jobbig överraskning. För oavsett hur viktigt vi som webbdesigner kan tycka utseendet är så kommer företaget enbart se innehåll. Tänk därför på innehållet redan från start. Beräkna hur många och långa som meny alternativen ska vara. Det är inte ovanligt med fler än sju alternativ i en toppnivå och flera nivåer för undermenyer. Tänk även på texter och bilder. Testa gärna att använda gammal information i det nya utseendet och se hur det påverkar. Se alltid till att du skapar ett designförlag för varje typ av information så att du inte missar någon viktig aspekt. Byggs utseendet i ett CMS system som WordPress, DotNetNuke, Dupral eller liknande se till att mallarna skapar anpassas till innehållet.

Webbsidan ska naturligtvis också vara användarvänlig men tänker du på samma saker som företaget? Det är inte ovanligt att reklambyråer skapar designförslag med allt för låg kontrast. Det gör det svårt att se grafiska element, vad som är länkat och vilket menyalternativ som just nu är markerat. Då är det bättre att vara tydlig och gärna designa länkar och grafik med stor kontrast och minska den senare vid behov. Att använda en gemensam färg för länkar och knappar gör det tydligt för besökaren. Skapa också informativa genvägar från startsidan till det som företagets kunder oftast besöker. Det är kanske inte det mest kreativa men företaget kommer ändå kräva det och är en viktig del i företagets webbkommunikation.

Till sist, var ödmjuk och se ditt designförslag för vad det är, ett förslag. Kunden kommer vilja göra många ändringar under arbetets gång och mest troligen ändra det som du är riktigt nöjd med. Ta det inte personlig utan låt kunden få en bra och fungerande webbsidan som de behöver. Många gånger är en webbdesign som fungerar för företaget och dess kunder, inte alltid samma sak som ett snyggt designförslag utan en webbsida som gynnar verksamheten, genererar pengar och bygger varumärket.