Vad är sökmotoroptimering

Home » Vad är sökmotoroptimering

Vad är sökmotoroptimering

När internet var ett ungt fenomen spelade sökmotorer ingen större roll. En sökmotor visar bara resultat från sitt interna register och det var oftast helt manuellt inmatat på den tiden och därför väldigt begränsat. Istället hittade man informationen genom att följa länkar från en sida till en annan. Att redan från början veta vad man skulle hitta informationen var viktigt och därför byggde man gärna upp stora register med personliga bokmärken.

När Google lanserades i slutet på 1990-talet var sökmotorn unik på det sättet att den värderade webbsidornas värde genom att beräkna länkningen mellan webbsidor. En webbsida som ingen länkade till får ett lågt värde och en annan sida som många länkar till värderades högt. Omvänt så är en sida som länkar till många andra webbsidor viktig eftersom den fungerar som ett navigeringsnav åt besökarna. Det var ett nytt sätt att värdera hur viktiga webbsidorna var och det gav användarna också mycket bättre och mer relevanta sökningar än tidigare.

Idag har Google utökat sin algoritm med fler parametrar som bland annat i större utsträckning tar hänsyn till innehållet på den enskilda webbsidan. Sökmotorn filtrerar även bort sånt som uppfattas som spam eller allt för informations fattigt. Med tiden har även tekniken som skapar webbsidan blivit viktigt och Google har idag en lång lista på hur webbsidan ska vara konstruerad för att kunna indexeras optimalt.

Att sökmotoroptimera en webbsida innebär att skapar så bra förutsättningar som möjligt för en sökmotor att hitta och indexera sidan. Oftast utgår man från ett ämne och utvalda nyckelord. Antingen formar man sedan texten utifrån orden eller omarbetar befintlig text för att väva in dem in texten. Det är viktigt att texten är naturlig och ger bra information till användaren. Efter det ser man till att texten är rätt formaterad och att nyckelorden finns med i rubrik, underrubrik och brödtext. Det är även viktigt att bakomliggande information är rätt och att nyckelorden finns med i sidans url, titel och beskrivning.

Det sista steget är att man måste tipsa andra om den nya webbsidan för att få besökare. Oftast räcker ett med en länk från Twitter, Facebook eller liknande webbplats för att inlägget ska hittas av Google inom någon timme. Vill du inte sprida webbplatsen manuellt väntar du bara tills Google omindexerar din webbsida nästa gång. Tänk på att webbsidan då måste vara enkel att navigera till, annars kan sökroboten få problem att hitta din sida.